ADAPTACJA DZIECKA...

Proces adaptacji dziecka w przedszkolu powinien przynie┼Ť─ç korzy┼Ťci zar├│wno dziecku, rodzicom jak i przedszkolu. Jest to moment rozpocz─Öcia wsp├│┼épracy pedagogicznej przejawiaj─ůcej zainteresowanie rodzic├│w tym , co si─Ö b─Ödzie dzia┼éo z ich dzieckiem w przedszkolu.┬á Kontakty rodziny z przedszkolem maj─ů na celu ujednolicenie oddzia┼éywa┼ä wychowawczych, a tak┼╝e niesienie pomocy rodzicom w kierunku rozwoju dziecka. Kiedy rodzice po raz pierwszy przyprowadzaj─ů swoje dziecko do przedszkola , oczekuj─ů:

  1. Zapewnienia dziecku jak najlepszej opieki, by czuło się bezpiecznie , a rodzice spokojni o swoje pociechy.
  2. Zaspokojenia indywidualnych potrzeb w miar─Ö mo┼╝liwo┼Ťci przedszkola.
  3. ┼╗yczliwo┼Ťci, u┼Ťmiechu i empatii od opiekun├│w.
  4. Poznania warunków , w jakich będzie przebywało ich dziecko.
  5. poznania programu i metod pracy.
  6. poznania nauczycieli i innych pracowników, z którymi będzie przebywało dziecko.

Prawie dla ka┼╝dego dziecka pierwsze dni pobytu w przedszkolu s─ů okresem bardzo trudnym. Roz┼é─ůka z rodzicami powoduje du┼╝e zagro┼╝enie poczucia bezpiecze┼ästwa u dziecka. Jest to niew─ůtpliwie sytuacja budz─ůca silne emocje.Dziecko czuje┬á si─Ö wyrwane z bezpiecznego znanego mu ┼Ťrodowiska rodzinnego i nie rozumie tego co si─Ö wok├│┼é niego dzieje. Musi si─Ö przystosowa─ç do warunk├│w nowego otoczenia, kontakt├│w z nieznajomymi, przebywania w licznej grupie, zmian dotycz─ůcych sposob├│w za┼éatwiania potrzeb emocjonalnych i biologicznych itp. Udane w┼é─ůczenie dziecka do grupy przedszkolnej ma ogromne znaczenie dla jego dalszego rozwoju.

A oto kilka wskazówek jak ułatwić dziecku start w przedszkolu:

  1. W pierwszych dniach pobytu dziecka w przedszkolu w miar─Ö mo┼╝liwo┼Ťci odbieramy je wcze┼Ťniej .
  2. Nie sk┼éadamy dziecku obietnic, kt├│rych nie mo┼╝emy wype┼éni─ç np: przyjd─Ö po obiedzie , a jeste┼Ťmy po spaniu lub podwieczorku. Dziecko nie b─Ödzie nam ufa┼éo nast─Öpnego dnia.
  3. Stosujemy zasad─Ö kr├│tkiego po┼╝egnania┬á – wyd┼éu┼╝anie tego momentu powoduje napi─Öcie emocjonalne, kt├│re ko┼äczy si─Ö rozpacz─ů dziecka.
  4. Nie zabieramy dziecka do domu kiedy płacze przy rozstaniu, jeżeli zrobimy to choć raz, będzie wiedziało ,że łzami może wymusić wszystko.
  5. Je┼Ťli dziecko przy po┼╝egnaniu p┼éacze, staramy si─Ö, ┼╝eby przez kilka dni odprowadza┼é je do przedszkola tata, rozstania z tat─ů s─ů mniej bolesne.
  6. Nie m├│wimy dziecku,┼╝e b─Öd─Ö na ciebie czeka┼éa za drzwiami – dzieci prosz─ů o sprawdzenie czy jest mama, babcia czy tata.
  7. Pozwalamy dziecku zabra─ç ulubion─ů zabawk─Ö, aby przypomina┼éa mu dom.
  8. Ujednolicamy dzia┼éania wychowawcze dom – przedszkole, wdra┼╝amy dziecko do przestrzegania um├│w i zasad.
  9. Nie wyr─Öczmy dziecka – przyzwyczajamy do samoobs┼éugi, pozwalamy dziecku samemu za┼éatwi─ç potrzeby fizjologiczne, my─ç r─Öce, ubiera─ç si─Ö.
  10. Przygotowujemy dziecku wygodny str├│j do samodzielnego ubierania si─Ö.
  11. Cieszymy si─Ö i okazujemy zadowolenie z ka┼╝dego przejawu samodzielno┼Ťci.
  12. Zachowujemy cierpliwo┼Ť─ç.
  13. Jeste┼Ťmy systematyczni i konsekwentni.
  14. Dostarczamy dziecku do┼Ťwiadcze┼ä przebywania z innymi doros┼éymi, bycia bez mamy.
  15. Umo┼╝liwiamy kontakt z innymi dzie─çmi
  16. Nie wymuszamy na dziecku , aby zaraz po przyj┼Ťciu do domu opowiada┼éo co wydarzy┼éo si─Ö w przedszkolu, to powoduje niepotrzebny stres.

Wi─Ökszo┼Ť─ç dzieci przystosowuje si─Ö do┼Ť─ç szybko, u innych okres adaptacji trwa bardzo d┼éugo. Najcz─Ö┼Ťciej takie problemy maj─ů dzieci, kt├│re mia┼éy przykre do┼Ťwiadczenia w relacjach z doros┼éymi, s─ů l─Ökliwe, nie┼Ťmia┼ée ,mia┼éy ma┼éy kontakt┬á z r├│wie┼Ťnikami┬á lub te┼╝ ich rodzice lub dziadkowie s─ů nadopieku┼äczy.

ZR├ôBMY WI─śC WSZYSTKO, ABY NASZE DZIECI┬á ┼ü─äCZY┼üY Z PRZEDSZKOLEM┬á TYLKO PRZYJEMNE┬á PRZE┼╗YCIA, BY┼üY POZYTYWNIE NASTAWIONE ,UFA┼üY┬á NAM I NIE REAGOWA┼üY L─śKIEM.